De Europese Commissie sleept Duitsland voor de rechter vanwege het plan om tol te gaan heffen voor personenauto’s. Het voorstel is volgens Brussel discriminerend omdat Duitsers de kosten kunnen aftrekken van de belastingen en dus alleen buitenlanders die de Autobahn pakken op kosten worden gejaagd.
Ook zijn de kosten voor een tolvignet voor periodes korter dan een jaar in sommige gevallen “onevenredig hoog”. De plannen zijn volgens Brussel bovendien in strijd met het vrij verkeer van goederen en diensten.
De Europese Commissie en Duitsland zijn al sinds november 2014 aan het bekvechten over de tolplannen, maar die zijn ondanks eerder inbreukprocedures onvoldoende aangepast, aldus de commissie. De zaak wordt daarom voorgelegd aan het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.
Wim van de Camp, namens het CDA lid van de commissie Transport van het Europees Parlement sprak van “heel goed nieuws voor al die Nederlanders die vaak naar of via Duitsland reizen”. “Ik hoop dat Duitsland nu eieren voor zijn geld kiest en het plan terugtrekt in plaats van de juridische procedure helemaal te doorlopen.”
Daar ziet het echter niet naar uit. De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt liet weten de rechtszaak met vertrouwen tegemoet te zien. Hij is ervan overtuigd dat de tolplannen niet in strijd zijn met het Europees recht en hoopt dat er snel een uitspraak ligt.
Volgens Europese regelgeving is een tol- of kilometerheffingssysteem alleen toegestaan als het niet discrimineert op nationaliteit. De compensatie die bezitters van in Duitsland geregistreerde auto's krijgen via een verlaging van de wegenbelasting is daarmee echter in strijd. Door het conflict met Brussel heffen de Duitsers nog altijd geen tol op de snelwegen. Onder meer Nederland is faliekant tegen het Duitse tolplan.